בשנים האחרונות, יותר ויותר בעלי אתרים מבינים, כי אחד מערוצי השיווק המשמעותיים והאיכותיים ביותר הוא ערוץ הקידום האורגני. קידום אורגני של אתר, אשר מתבצע על מנת לשפר את הנראות שלו במנועי החיפוש השונים, הוא תהליך שיכול לייצר תנועה איכותית של גולשים לאתר, עם כוונת חיפוש ברורה, ותוך מתן אמון במותג המופיע בצמרת דפי תוצאות החיפוש.
יש לציין, כי תהליך קידום אורגני של אתר, וספציפית קידום אתרי רפואה, הוא תהליך מורכב, אשר דורש ידע, מיומנות, השקעה של משאבים ולא מעט סבלנות. ככל שמדובר באתרים בתחום הרפואה, הופכת משימת קידום האתרים למאתגרת אף יותר.
במאמר הזה ננסה להעניק לכם טיפים מעשיים בכל הקשור לקידום אתרים בתחום הרפואה, ולייצר את הדגשים הנכונים לעבודת קידום כזאת. עם זאת, הדגשים המיוחדים האלו אינם מייתרים את פעולות הקידום המסורתיות, שנכונות לאתרים באשר הם. בואו, אם כן, נתחיל.
טיפ מספר 1: הקפידו שהתכנים באתר יהיו מדויקים ומהימנים
גוגל, מנוע החיפוש הגדול בעולם, עושה שימוש בפרמטרים רבים ומורכבים על מנת לדרג אתרים בדפי תוצאות החיפוש, עבור שאילתות רלוונטיות שמבצעים גולשים. כאשר מדובר על קידום אתרי רפואה – אתרים שיש להם השפעה ממשית על חיי אדם, בריאות או נכסים פיננסיים ואחרים – מנוע החיפוש של גוגל מבצע בחינה מדוקדקת יותר לפני שהוא בוחר להציג את עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש.
הסיבה לכך, היא שמנוע החיפוש של גוגל רוצה להנגיש לגולשים אתרים שהם בטוחים לשימוש, שאין בהם השפעה שלילית על חיי אדם או על היבטים בריאותיים שונים, ושלא יכולים לייצר נזק לגולשים בתחום הפיננסי באמצעות מידע שגוי או מוטעה.
כדי לייצר דיפרנציאציה בהתייחסות של מנוע החיפוש לאתרים שונים, הוגדרו אתרי YMYL – Your Money or Your Life כאתרים שבהם מנוע החיפוש מייחס חשיבות יתרה לאיכות התוכן המוצג בהם. לכן, על מנת להצליח ולקדם אתרים בתחום הרפואה, תחום שלכל הדעות שייך לקטגוריית YMYL צריכים בעלי האתר להקפיד כי התוכן שיפורסם באתר יהיה מדויק, אמין, מגובה בראיות או מחקרים, ניתן להשוואה ומדידה. כמו כן, מיותר לציין עד כמה חשוב שלא לכלול באתרי רפואה מידע שהוא בבחינת פייק ניוז – תופעה שמשתלטת על השיחה הציבורי וחברות טכנולוגיה רבות כמו גוגל מנסות להילחם בה בנחישות.
טיפ מספר 2: התקשרו מול יוצרי תוכן בעלי הסמכה רלוונטית
למנוע החיפוש של גוגל חשוב יהיה לראות כי באתרים המשתייכים לקטגוריית הרפואה, לא רק התכנים איכותיים, אלא גם מי שעומד מאחוריהם הוא בעל הסמכות הרלוונטית ליצור אותם. כאן נכנס לשיח המושג E-A-T, ראשי התיבות של expertise authoritativeness and trustworthiness, שמהווה את הקו המנחה העיקרי בכל הקשור לבדיקות האיכות שמבצעת גוגל עבור אתרים לפני דירוגם.
למנוע החיפוש של גוגל היה חשוב להבין שמי שמייצר את התוכן באתרי רפואה הוא גורם מומחה, בעל סמכות אמיתית בנישה, ושהינו מהימן.
כדי לסייע למנוע החיפוש של גוגל, כדאי יהיה לבצע מספר פעולות, שתחזקנה את ההבנה שלו לגבי יוצרי התוכן באתר: חתימה של כותבי התוכן על המאמרים המועלים לאתר, קישור אל פרופילים חברתיים של יוצרי התוכן באתר, מידע בדבר מאמרים ומחקרים שפרסמו, מידע אודות הרזומה שלהם וקורות החיים שלהם, תמונה שלהם, ביקורות של גורמי מקצוע בתחום על תכנים שיצרו ועוד.
ככל שמנוע החיפוש יתרשם כי כותבי התוכן באתר העוסק בתחום הרפואה הם מומחים בתחומם, מהימנים ובעלי ההסכמה הראויה לעסוק בתחום, כך סיכויי האתר להיות מקודם בגוגל הינם גבוהים יותר.
טיפ מספר 3: בנו פרופיל קישורים איכותי לאתר
פרופיל קישורים משמעותי של אתרים חיצוניים המפנים לעמודי האתר הינו תנאי בסיסי להצלחת פרויקט קידום אורגני. כאשר מדובר באתרים הפועלים בתחום תחרותי ורווי, קישורים משמשים כמעין אינדיקציה למנועי החיפוש בדבר הפופולריות של האתר בנישה שבה הוא פועל. אחת הדרכים הטובות להשיג קישורים ללא מאמץ היא על ידי קניית קישורים.
מקובל לחשוב, כי ככל שאתר מקבל קישורים רבים יותר מאתרים רלוונטיים בתחום, הוא נחשב לבר סמכות גדולה יותר ומשמעותית יותר.
ככל שהדברים נוגעים לאתרי רפואה, חשוב יהיה במיוחד להקפיד על איכות פרופיל הקישורים החיצוניים המפנים לאתר. הקפידו להימנע מקישורים שעלולים להיחשד כקישורי ספאם על ידי מנוע החיפוש, או כחלק מהשתתפות בהונאת קישורים.
כדי לעשות זאת, בנו את פרופיל הקישורים לאתר הרפואה שברצונכם לקדם בצורה מדורגת ומבוקרת, עם הקפדה יתרה על סמכות האתר המקשר ורלוונטיות הקישור.
טיפ מספר 4: עשו שימוש בנתונים מובנים מעולם הרפואה
אחד המנגנונים שיוכלו לסייע למנועי החיפוש להבין בצורה שלמה ומעמיקה יותר את התכנים באתר הוא שימוש בסכמות. סכמות הן למעשה תבניות של נתונים מובנים. באמצעות סכמות, יכולים מנועי החיפוש להבין בצורה חכמה יותר את המידע המצוי באתר, לתייג ולסווג אותו וכן ולהשוות אותו מול מידע קיים באתרים אחרים.
האתר schema.org מכיל מידע בדבר הסכמות הסטדנרטיות אשר משמשות גופים לניהול מידע מובנה. בתחום הרפואה, קיימות כמה וכמה סכמות שתסייענה לכם להנגיש בצורה מדויקת יותר תכנים שונים למנוע החיפוש: מצב רפואי, תרופה, מדריך רפואי, עמוד אינטרנט בנושא רפואה, ומאמר רפואי. סימון של מידע המועלה לאתר כמידע מובנה מעולם הרפואה, יכול לסייע למנוע החיפוש להתאים אותו לשאילתות רלוונטיות שמבצעים גולשים בתחומים רפואיים שונים.